کد مطلب:231678 شنبه 1 فروردين 1394 آمار بازدید:177

در حرمت نرد و شطرنج و قمار
23- معمر بن خلاد گوید: از حضرت رضا علیه السلام شنیدم می فرمود: نرد و شطرنج مانند هم می باشند، و هر چه روی آن برد و باخت باشد مانند قمار است.



[ صفحه 729]



24- محمد بن علی بن جعفر گوید: حضرت رضا علیه السلام فرمود: مردی نزد حضرت باقر سلام الله علیه آمد و گفت: یا اباجعفر نظر شما درباره شطرنج چیست؟

فرمود: پدرم علی بن الحسین از پدرش از علی علیهم السلام روایت می كرد كه رسول خدا صلی الله علیه و آله فرمود: هر كس سخن بگوید و سخن او برای خدا نباشد گفته هایش لغو است، و هر كس سكوت كند و سكوتش برای خداوند نباشد سكوتش باطل است، و بعد از این سكوت كرد و آن مرد هم رفت.

25- سلیمان جعفری از حضرت رضا علیه السلام روایت كرده كه فرمود: كسی كه به شطرنج نگاه می كند و یا مشغول شطرنج می شود، مانند كسی است كه گرفتار آتش دوزخ می گردد.

26- یاسر خادم گوید امام رضا علیه السلام فرمود هر كس خود را از گرایش به غنا و آواز خواندن در مجالس لهو و لعب بازدارد، خداوند فرمان می دهد باد بر درختی كه در بهشت هست بوزد، و از آن درخت صدائی شنیده می شود كه هرگز مانند آن صدای دلنواز شنیده نشده است و هر كس گوش به غناء دهد از شنیدن صدای آن درخت محروم می گردد.

27- یونس بن عبدالرحمان گوید از حضرت رضا پرسیدم و گفتم عباسی می گفت شما مردم را اجازه داده اید به غنا گوش دهند.

فرمود زندیق دروغ گفته است و من هرگز این چنین اجازه ای نداده ام، وی از من موضوع غنا را پرسید، گفتم: مردی نزد حضرت باقر علیه السلام آمد و از غناء از وی سؤالی كرد.

فرمود هنگامی كه خداوند متعال بین حق و باطل را جدا كند غنا كجا خواهد



[ صفحه 730]



بود؟ آن مرد گفت با باطل، حضرت فرمود پس جواب سؤال خود را شنیدی.

28- عیاشی از حضرت رضا علیه السلام روایت كرده كه فرمود مقصود از «میسر» همان قمار است.



[ صفحه 731]